
Pentru ca am analizat o serie de articole pe subiectul marketing digital care încadrează greșit niște inițiative tradiționale offline de marketing sub aceasta udimbrela, am decis sa scriem un articol complet si actualizat in care sa detaliem care sa discutam pe larg despre marketingul digital. O sa descoperim tipuri, strategii eficiente și cum îți poate crește vizibilitatea online.
Într-o lume in care fiecare companie încearcă sa devina cat mai vizibila, este important sa ții pasul si sa știi care sunt instrumentele si strategiile pe care le ai la dispoziție pentru a face fata competiției.
Chiar daca este un subiect uriaș, dar hai sa încercam sa definim exact ce înseamnă marketing-ul digital in termeni simpli si explicat pe înțelesul oricui.
Tot mai multe branduri utilizează reclamele online, optimizarea SEO, postări pe rețelele de socializare si comunicare prin email/sms. Acest lucru se întâmplă pentru ca in mediul online este mult mai ușor sa te adresezi unui public deja preselectat pe anumite interese.
Așadar, marketingul digital, numit de multe ori si Marketing Online, este promovarea brandurilor, companiilor către clienți, utilizând internetul si alte forme de comunicare digitala. Include nu doar emailuri, reclame si social media, dar si marketing afiliat, SEO si alte tipuri de conținut video, foto sau text (eBook-uri, articole blog, promoții, etc).
Acum ca am definit ce este maketingul digital, vom discuta despre care sunt principalele beneficii ale acestuia si de ce este superior metodelor tradiționale.
In primul rând, așa cum am spus mai sus, poți ajunge mult mai ușor la persoanele potrivite. Acest lucru este posibil pentru ca poți ținti exact anumite tipuri de persoane care sa-ti vadă conținutul. De exemplu in cadrul comunicării prin email către o baza de date proprie, înseamnă ca ai obținut acele adrese de email de vizitatori de pe site-ul tău. Astfel persoanele respective sunt cel puțin interesate de serviciile si produsele tale daca au ales sa iți lase adresa de email.
La fel si in cazul campaniilor de reclame. In cadrul instrumentelor precum Meta sau Google Ads te poți duce destul de exact atunci când alegi publicul țintă. Poți filtra după vârsta, locație, interese si altele date relevante. Mai mult decât atât de cele mai multe ori tu controlezi când vei comunica cu publicul țintă.
In al 2-lea rând, ai la dispoziție rezultate măsurabile. Spre deosebire de afișele de pe strada, poți vedea exact cate persoane vad si interacționează cu conținutul tău. Chiar mai bine de atât, poți urmări numărul de conversii pe care le are o campanie de marketing digital. Asta înseamnă ca poți calcula ce venituri ti-a adus o investiție într-o anumita inițiativă de marketing.
Se refera la postări de conținut text, foto si video pe rețele de socializare precum Facebook, Instagram, TikTok, X, etc cu scopul de a prezenta noutăți, activități sau informații si pentru a interacționa in mod direct cu publicul țintă si pentru a-l aduce mai aproape de tine.
Principalele motive pentru care ar trebui sa fii prezent pe rețelele de socializare sunt: creșterea popularității brandului si încredere in acesta, generarea de leaduri si vânzări, relevanta in raport cu competiția si legătura directa cu clienții.
Datele arata ca in februarie 2025 au existat peste 12 milioane de utilizatori de Facebook in Romania. Asta înseamnă ca peste jumătate din populația actuala a tarii are un cont de Facebook. Un super potențial, nu? Chiar daca nu la fel folosit, Instagram este o alta rețea socializare populara, la fel si TikTok (unde publicul peste 18 ani este undeva la 7.4 milioane de utilizatori).
Dintr-un raport HubSpot actualizat pentru anul 2025, regăsim niște trenduri interesante legate de social media in general:
Tipul de conținut trebuie ales cu grija in funcție de publicul la care iți dorești sa ajungi. Modul in care produci postările se va baza pe un buyer persona. O persoana cu caracteristici identificabile. Pe baza acestei persoane vei putea sa comunici eficient. Este clar ca daca te adresezi publicului 18-25 ani vei comunica altfel decât daca te adresezi publicului 50-65 ani.
Aceeași situație si pentru a alege platforma pe care sa te concentrezi. Publicul gen z se afla in special pe TikTok, in timp de millenialii se afla in special pe Instagram.
Ca de fiecare data mesajul si conținutul postărilor este cel mai important. Trebuie sa stârnească interes sa fie distribuibile sau sa indemne la o acțiune simpla si ușor de urmat.
La fel de importanta este ora la care programezi postarea. Un exemplu bun se refera la intervalul 8:30 – 10:00 AM in cazul in care te adresezi persoanelor care lucrează in corporații. Cele mai multe persoane de acest timp sunt blocate fie in trafic fie in metrou si navighează pe internet fix in acest interval!
Așa cum spunem mereu un site estetic, frumos care nu atrage vizite si nu este optimizat, nu este atât de folositor. Am scris puțin mai pe larg despre cum sa ajungi pe prima pagina Google.
SEO se refera la optimizarea site-ului pentru motoarele de căutare.
In primul rând ai nevoie de o analiza de cuvinte cheie. Aceste cuvinte cheie trebuie sa fie introduse strategic si natural in cadrul conținutului de pe site-ul tău. In acest fel, atunci când cineva caută pe Google acel cuvânt cheie, site-ul tău va apărea in rezultate fiindcă tratează subiectul respectiv.
Un alt punct important este optimizarea on page. Adică sa te asiguri ca ai setat corect titlul, url-ul si descrierea. Paginile tale ar trebui sa conțină texte de calitate scrise din experiența ta in industria respectiva, fără sa folosești AI. Daca cineva ar vrea sa citeasca continut scris de AI, s-ar duce direct pe Gemini sau ChatGPT.
Optimizările tehnice trebuie de asemenea efectuate. Pe lângă setări legate de structura, meniuri, vizibilitate link-uri, ar trebui sa acorzi atenție speciala vitezei de încărcare a site-ului. In articolul despre viteza de încărcare a site-ului am introdus un mic instrument cu ajutorul căruia poți scana site-ul tău pentru a vedea cat de rapid sau lent este perceput de către Google.
Revenim din nou la conținut valoros, unic, care sa ii încurajeze pe bloggeri si alte persoane care dețin site-uri sa pună link-uri către paginile tale. Acest proces de link building este extrem de valoros si împărăteasa in mod direct poziția ta pe Google.
Am adaugat aici o resursa despre cateva statistici foarte interesante legate de SEO in 2025.
Oarecum legat de SEO in ceea ce privește articolele de pe blogul site-ului tău. Doar ca aici ne concentram doar pe valoarea conținutului si pe valoarea pe care o aduce.
Adiacent, aici ar putea intra diverse ghiduri scrise, știri, noutăți din domeniul tău.
O tactica foarte utilizata este sa răspunzi la întrebări specifice pe care sa le tratezi foarte in detaliu, argumentat pe baza unor statistici reale.
Poți folosi conținutul (ca in cazul eBook-urilor) pentru a colecta adrese de email si pentru a-ti creste comunitatea (join într-un grup de Facebook).
Tot sub content marketing intra si crearea imaginilor pentru social media, dar si crearea de video-uri pentru YouTube sau alte platforme.
Pe scurt o strategie de conținut țintește sa atragă, sa crească interacțiunea si sa iți genereze clienți.
Odată cu evoluția tehnologica a serviciilor de email care marchează maiurile ca SPAM si a reglementarilor GDPR, trebuie sa acorzi o atenție sporita acestui tip de marketing digital.
Statisticile arata in continuare ca marketingul prin email este unul dintre cele mai profitabile canale.
Avantajul major pe care îl are acest tip de comunicare este ca discuți într-un cadru intim cu clientul si odată ce ai adresa lui de email, este o persoana cu interese concrete in zona in care activezi.
Aici, cea mai buna abordare este sa folosești un serviciu de tip HubSpot sau MailChimp pentru a te asigura ca emailurile tale arata profesional. De asemenea, folosind un astfel de instrument creste livrabilitatea mailurilor. Configurate corect, cat mai puține mailuri trimise vor ajunge in SPAM.
De asemenea aceste instrumente asigura de cele mai multe ori respectarea GDPR cu ajutorul unor mecanisme de verificare – atunci când utilizatorul se abonează la lista ta de email, dar si setări in cadrul mailului pentru a se putea dezabona oricând.
Gândește-te la mailurile trimise de magazinele online care te anunță ca ‚ai uitat’ produse in cos. Crezi ca le mai trimiteau daca nu funcționau? Daca nu erau eficiente?
Foarte aproape de email marketing, campaniile prin mesaje de tip text se axează pe faptul ca aproape oricine deține un telefon mobil. Cu toate provocările amintite mai sus referitoare la conformitate GDPR campaniile de tip mesaj text vin cu o provocare suplimentara: mesajul trebuie sa fie extrem de scurt si succint.
Se folosește de obicei pentru a anunța un produs nou, pentru a aminti de o reducere si pentru a-i încuraja pe clienții existenți sa revină.
In aceasta categorie intra toate formele de promovare si plasare de conținut pentru care plătești. La fel ca si in cazul maketingului pe rețelele de socializare ai control si mai detaliat asupra publicului țintă.
Poți alege in funcție de locație, demografie, interese sau anumite comportamente specifice (de exemplu daca sunt interesați de subiectul respectiv, daca sunt deținători de afaceri sau daca au făcut achiziții online in ultima perioada).
In cazul TikTok, segmentarea merge într-o zona extrema. Poți alege ce provider de telefonie mobila folosește utilizatorul.
Meta si Google au implementat deja inteligenta artificiala atunci când creezi reclamele. Un asistent care sa te îndrume in a face cele mai bune alegeri. Un sfat general însă este sa lași algoritmul sa facă targetarea pentru tine, de cele mai multe ori Google știe mai bine ca tine care este publicul tău țintă si poate face ajustări rapid si automat.
Exista mai multe tipuri de reclame dintre care amintim reclame de căutare, reclame sub forma de bannere, conținut sponsorizat pe alte site-uri, reclame video si social media.
Este o metoda care implica crearea de link-uri personalizate pentru alte persoane dispuse sa iți promoveze serviciul sau produsul.
Exista câteva platforme si la nivel local, iar fluxul de Lucu este următorul:
Brandurile se înscriu in platforma si își listează produsele si serviciile apoi diverși influceneri sau bloggeri preiau link-uri personalizate către aceste produse si servicii.
Când creatorul de conținut scrie de exemplu un articol, inserează un astfel de link in conținut.
Când un cititor da click pe acel link, acesta salvează un cookie in browserul cititorului si daca acesta efectuează o achiziție pe site-ul respectiv, este contorizat.
Astfel creatorul de conținut primește un mic comision din prețul achiziției – fără ca persoana care a cumpărat produsul sau serviciul sa plătească suplimentar.
De cele mai multe ori creatorii de conținut sunt transparenți in acest sens si chiar își încurajează comunitățile sa folosească linkurile lor pentru a-i ajuta.
Acesta este subiectul nostru preferat.
Scopul principal? Economisirea de timp si bani pentru acțiuni repetitive.
De exemplu, in momentul de fata lucram la o automatizare care sa folosească bard-book-ul clientului si articolele de pe blogul acestuia pentru a genera automat postări pe rețelele sociale, folosind ChatGPT si un ping-pong de feedback intre robotii implicați in automatizare.
flux automat AI Social media
Un exemplu foarte util de automatizare s-ar putea referi la un email care se trimite automat către client la 3 zile după ce a plasat comanda la tine pe site pentru a cere feedback si pentru a-i oferi un discount de 5% la următoarea comanda.
Se refera la conținutul sub forma de video folosit pentru YouTube, rețele sociale si de ce nu platforme de streaming. Practic orice mediu online unde se poate preta conținut video fie sub forma de postare sau sub forma de reclama.
Indiferent ca scopul acestui video este sa faci o demonstrație de produs, o prezentare a brandului, un video in care explici un proces sau tutorial/ghid, este extrem de important ai in vedere o calitate buna a imaginii si a sunetului. De asemenea, in cazul videourilor lungi apare nevoia de a crea capitole pentru a-l ajuta pe vizitator sa ajungă la secțiunea specifica care îl interesează.
O metoda care devine tot mai folosita. Practic scopul este sa colaborezi cu creatori de conținut pentru a promova serviciile si produsele tale către publicul acestora. Trebuie sa te axezi pe influenceri care au publicul suprapus cel puțin parțial cu business-ul tău.
Avantajul acestui tip de marketing este faptul ca pare autentic. Adevărul este însă ca de cele mai multe ori brand-ul controlează complet discursul. Dar exista si excepții. Exista influenceri care colaborează cu firme doar daca pot sa își spun aparerea onesta.
Chiar daca o parte din zona de automatizări de marketing se poate integra cu soluții de tip AI am decis ca acest subiect este suficient de actual in 2025 încât sa îl amintim si separat. Nu o sa ne referim nici la generarea conținutului cu ajutorul AI ci la ceva cu totul diferit.
Un exemplu foarte bun ar fi chatbotii pe site-ul tău care sa fie antrenați pe valorile companie tale, pe produse si servicii si sa răspundă in timp real persoanelor interesate. Cu toate ca majoritatea utilizatorilor tind sa nu aprecieze o interacțiune de acest tip, este un instrument util mai ales in scenariul in care vrei sa precalifici discuția înainte de a fi preluata de o persoana reala.
Am creat o lista de strategii care nu implica costuri foarte mari care cu siguranța te vor ajuta in promovarea afacerii.
Așa cum am amintit la începutul articolului exista o serie de articole pe acest subiect care încadrează greșit inițiative tradiționale de marketing sub umbrela marketingului digital. Prin definiția sa, marketingul digital este practica de a promova si de a vinde prin intermediul canalelor online.
Mit: TV sau radio sunt marketing digital – chiar daca eficiente, aceste inițiative care se pretează in special pentru companii cu bugete mari nu fac parte din marketingul digital.
Același lucru poate fi spus si despre reclamele prin panouri publicitare, campanii de apelare si altele.
O alta mit se refera la faptul ca trebuie sa fii specialist. Cu suficienta si informare si implicare poți reuși sa ai o prezenta online decenta. Întrebarea este: ai timp de asta? Nu ar trebui sa iți îndrepți eforturile către creșterea afacerii tale, îmbunătățirea serviciilor si optimizarea prețului produselor tale?
Pentru a nu aglomera fiecare secțiune in parte am atașat o lista de instrumente folositoare pentru a te ajuta in inițiativele de marketing:
Google Analytics, Search Console – pentru prezenta web, optimizare si experiența utilizatorilor.
Meta, Google si TikTok ads – pentru administrare si creare de reclame.
SEMrush, Ahrefs, Ubersuggest – Pentru zona de SEO si optimizarea vizibilității in motoarele de căutare.
Mailchimp, HubSpot, ActiveCampaign – automatizări de marketing si email marketing.
Buffer, Hootsuite – pentru a programa postările pe rețelele de socializare.